Hexatronic tecknar avtal med Zzoomm

Hexatronic tecknar strategiskt avtal med Zzoomm värt totalt ca 30 MSEK

Hexatronic UK Ltd., ett helägt dotterbolag till Hexatronic Group AB, har undertecknat ett avtal med Zzoomm Ltd. som omfattar leverans av passiva fiberoptiska lösningar, inklusive fiberoptiska kablar, mikrokablar, connectivity produkter och installationsutbildning, dvs. det fullständiga Matrix-systemet. Zzoomm kommer att använda utrustningen i samband med att företaget bygger ut sina fibernätverk till en miljon brittiska hushåll under de kommande fem åren.

Avtalet löper under fem år och Hexatronic UK blir exklusiv leverantör av passiva komponenter och utbildning under 1,5 år. Det ungefärliga värdet av den inledande exklusiva uppstartsfasen är 30 MSEK.

”Hexatronic är en perfekt partner för Zzoomm. Tack vare att vi etablerar ett så omfattande samarbete kan vi fokusera helt på att bygga ett överlägset fibernät och göra bästa möjliga jobb för våra kunder. Vi är trygga i deras fullständiga stöd när vi nu bygger ut vårt nät för att nå städer och mindre orter över hela Storbritannien. Väntan på långsamma bredband är snart förbi – vi tar nästa steg för att skapa Storbritanniens snabbaste fibernät”, säger Matthew Hare, vd på Zzoomm.

”Vi uppskattar möjligheten att ha blivit strategisk partner till detta mycket dynamiska företag vid ett så här spännande tillfälle. Vi har haft ett nära samarbete med Zzoomm gällande utveckling av passiva fiberinfrastrukturlösningar som bidrar till ökad effektivitet i deras utbyggnadsarbete. Våra marknadsledande FTTH-produkter utmärks av att de är snabba och enkla att installera, och vi hjälper våra kunder med lokal support och utbildning på plats. Samarbetet med Zzoomm är en viktig milstolpe för Hexatronic som verkligen stärker vår position på den snabbväxande brittiska marknaden”, säger Henrik Larsson Lyon, VD Hexatronic Group AB.

Göteborg 18 juni 2019

Denna information är sådan som Hexatronic Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juni 2019 kl. 10.00 CET.