Hexatronic ingår avtal om förvärv av Fibron från Rubicon Partners och stärker sin position inom Harsh Environments

Hexatronic Group AB (publ) (“Hexatronic”) har ingått avtal med Rubicon Partners om att förvärva Fibron BX, LTD ("Fibron"), en ledande OEM-tillverkare inom elektrooptiska kablar för tuffa miljöer. Genom förvärvet av Fibron stärker Hexatronic sin position som en komplett leverantör av högkvalitativa så kallade umbilical-produkter och anpassade undervattenskablar. Fibron har en bred produktportfölj och levererar till de traditionella energimarknaderna, inklusive förnybar energi (våg, tidvatten och vind), ROV, försvar och dykning. Bolagets globala kundbas kompletterar även Hexatronics befintliga erbjudande. Den förväntade totala köpeskillingen uppgår till 32 MGBP.

Strategisk rational

Detta strategiska förvärv diversifierar Hexatronics verksamhet ytterligare samt stärker möjligheterna inom marknaden för Harsh Environment. Efter slutförandet av förvärvet kommer Hexatronics verksamhet inom Harsh Environment att öka från cirka 7 procent av koncernens nettoomsättning till över 11 procent, proforma. Hexatronic ser goda möjligheter för ytterligare tillväxt inom Harsh Environments, både genom organisk tillväxt och framtida förvärv.

Förvärvet har många synergier med dotterbolaget Hexatronic Rochester Cable som också verkar inom Harsh Environments. Detta genom kompletterande produktionsförmåga, förbättrad nyttjandegrad, utökad anbudsförmåga och andra stordriftsfördelar. Dessutom tillför Fibron expertis inom skräddarsydda så kallade umbilical-kablar som tillsammans med en stark kompetens inom global projektförsäljning tillför ett betydande värde till Hexatronic.

Kommentar från Hexatronics VD

Förvärvet av Fibron utgör en betydande milstolpe för Hexatronic då vi utökar vår produktportfölj och stärker vår verksamhet inom Harsh Environments. Fibrons expertis och goda anseenede som en ledande tillverkare av umbilical-produkter och specialundervattenskablar ligger i linje med våra strategiska tillväxtambitioner. Genom att kombinera våra styrkor och förmågor kommer vi kunna tillhandahålla förbättrade lösningar och ge ett mervärde till våra kunder. Vi ser fram emot att välkomna Fibron-teamet till Hexatronic Group och påbörja denna spännande tillväxt- och innovationsresa”, säger Henrik Larsson Lyon, VD Hexatronic Group.

Kommentar från Fibrons VD

Fibrons verksamhet tillhandahåller produkter till de tuffaste undervattensmiljöerna globalt. Att bli en del av Hexatronic möjliggör stabilitet till vår växande verksamhet när vi fortsätter leverera för våra kunder och anställda. Vi är förväntansfulla över möjligheten att arbeta nära Hexatronic Rochester Cable. Vi kompletterar varandra globalt och kommer att kunna erbjuda en bredare produktportfölj till vår befintliga kundbas”, säger Phil Ashley, VD för Fibron.

Transaktionsöversikt

Den fasta köpeskillingen uppgår till 25 MGBP på skuldfri basis, plus en potentiell tilläggsköpeskilling på upp till 7 MGBP baserad på Fibrons EBITDA för helåret 2023. EBITDA för innevarande år förvänats uppgå till 5,3 MGBP vilket skulle resultera i fullt utbetald tilläggsköpeskilling och därmed en total köpeskilling på 32 MGBP. Detta motsvarar en EBITDA-multipel på cirka 6,0x baserad på förväntad EBITDA för innevarande år och 7,4x baserad på EBITDA för räkenskapsåret 2022.

Förvärvet finansieras fullt ut med befintlig kreditfacilitet från Danske bank och SEB. Nettoskulden för Hexatronic Group efter genomfört förvärv förväntas uppgå till cirka 1,5x proforma EBITDA. Nettoskulden proforma inklusive leasingskulder förväntas uppgå till 1,8x proforma EBITDA.

Hexatronic förvärvar Fibron från Rubicon Partners, en brittisk private equity firma etablerad 1993 som fokuserar på investeringar i komplexa industriföretag. Rubicon förvärvade Fibron 2018 genom en carve-out från från dess amerikanska ägare, Actuant Corporation. Under Rubicons ägande har Fibron dubblerat sin storlek genom ett strategiskt fokus på umbilical-produkter för tuffa miljöer samt tillväxt i nya segment som ROV och förnybar energi.

Fibrons ledningsgrupp kommer fortsätta i sina nuvarande roller.

Transaktionen är föremål för sedvanliga villkor för tillträde och myndighetsgodkännande enligt National Security and Investment Act. Förvärvet förväntas slutföras i senare delen av det tredje kvartalet 2023.

Förvärvet har ingen betydande påverkan på Hexatronics resultat.

Rådgivare

Alvarez & Marsal och White & Case har varit Hexatronics finansiella due diligence rådgivare respektive legala rådgivare i samband med förvärvet av Fibron. Rubicon Partners rådgivare har varit KPMG (säljsidan M&A) och Proskauer Rose LLP (legal).

Göteborg 28 juni, 2023

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juni 2023 kl. 12:00 CEST.

Om Hexatronic
Hexatronic skapar hållbara nätverk över hela världen. Vi samarbetar med kunder på fyra kontinenter – från teleoperatörer till nätverksägare – och erbjuder ledande, högklassig fiberteknik för alla tänkbara användningsområden. Hexatronic Group (publ.) grundades i Sverige 1993 och koncernen är listad på Nasdaq OMX Stockholm. Våra globala varumärken omfattar Viper, Stingray, Raptor, InOne, and Wistom®.

Om Fibron
Fibron är en välkänd global tillverkare av så kallade umbilical-kablar och andra undervattenskablar som främst används för offshore olja och gas, förnybar energi, ROV, försvar och inom dykning. Företaget har en betydande in-house designexpertis samt en produktionsanläggning på cirka ~7 200 kvadratmeter som kan producera ett brett utbud av produkter. Fibrons långa historik säkerställer betydande erfarenhet inom detta verksamhetsområde och tillhandahåller kabel- och umbilical-lösningar för de flesta situationer. Företaget har för närvarande 114 anställda och är baserade i Hoddesdon, norr om London, Storbritannien. För helåret 2022 rapporterade Fibron en EBITDA på 4,3 MGBP.

Om Rubicon Partners
Rubicon Partners är en hands-on investeringsfirma som fokuserar på förvärv av industriella företag i Storbritanien. Under de senaste 30 åren har Rubicon investerat i 79 företag inom tillverkning, distribution och servicesektorn med värderingar på mellan 15 till 250 MGBP. Rubicon fokuserar på långsiktig värdeskapande genom att jobba nära ledningen för att utarbeta strategiska och operationella möjligheter. Företaget har lång erfarenhet av förvärv av familjeägda bolag, ägare som går i pension samt carve-outs. Det som kännetecknar Rubicon är noggranhet i utförandet och att ha en långsiktig investeringsstrategi.

Oh no! Could not find any posts that were tagged with “icke-regulatoriska”!